Schiphol gaat reizigers compenseren voor gemiste vluchten | RTL Nieuws

2022-08-14 06:24:30 By : Mr. Ben dai

Schiphol gaat reizigers die gedupeerd zijn door de lange wachtrijen op het vliegveld compenseren. Dat is de luchthaven overeengekomen met de Consumentenbond en het Omroep Max-programma Max Vakantieman.

Schiphol gaat de kosten vergoeden van reizigers die tussen 23 april en 11 augustus op tijd op de luchthaven waren, maar hun vlucht misten door de lange wachtrijen bij de security check. 

Al de hele zomer wordt het vliegveld geteisterd door enorme wachttijden op drukke dagen, die zorgen voor enorme stress bij reizigers die dreigen hun vlucht te missen, zelfs als ze zelf ruim op tijd zijn:

Het gaat dan onder meer over de gemaakte kosten voor het omboeken van een vlucht of een nieuw vliegticket en andere aantoonbare kosten. Ook reiskosten als mensen besloten met de auto of trein naar hun bestemming te gaan, worden vergoed.

Daarnaast kunnen bijvoorbeeld kosten voor een accommodatie die niet gebruikt, maar ook niet geannuleerd kon worden op de luchthaven verhaald worden.

Wie aanspraak wil maken op de regeling moet zich zelf melden bij Schiphol. De luchthaven zegt dat er nu al zo'n 1500 claims bij hen liggen. Claimorganisatie Aviclaim schat dat er 'tienduizenden mensen' die in aanmerking komen voor compensatie.

De Consumentenbond is tevreden met de regeling, die ze als 'ruim' betitelen.  "Mensen zagen hun vakantie in rook opgaan en raakten dan ook nog financieel gedupeerd. En heel lang leek het alsof er voor hen niks mogelijk was. De reisorganisaties zeiden steeds: de vlucht ging gewoon."

Schiphol zegt eventuele andere gevolgschade niet te vergoeden, net als kosten die al door anderen worden vergoed of die voorkomen hadden kunnen worden.

Schiphol zal de regeling zelf afhandelen. De Consumentenbond en Omroep Max evalueren die na afloop.

De regeling loopt nu tot en met 11 augustus. Als er daarna nog problemen ontstaan, dan gaat de Consumentenbond opnieuw met Schiphol in overleg. De luchthaven zelf kon nog niet direct inhoudelijk reageren. Ook de geschatte kosten van de afspraken voor Schiphol zijn daardoor niet direct duidelijk.  

Altijd weten wat er speelt? Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.